Hover

“Inženieru arsenāla” entuziasti: LEGO-fanu klubs LATLUG

 26.06.2024
“Inženieru arsenāla” entuziasti: LEGO-fanu klubs LATLUG

Tehnikas un industriālā dizaina centrs “Inženieru arsenāls” turpina intervijas ciklu ar kolekcionāriem un entuziastiem, kuri palīdzēja centra ekspozīcijas tapšanā. No šī gada maija centrā var aplūkot dažas atjauninātas izstāžu zonas un viena no tām veltīta LATLUG kluba kolekcijai. Kluba dalībnieki aizraujas ar pasaulē slavenāko konstruktoru – LEGO.

Intervija ar kluba biedru Mārci Barkeviču sniedz ieskatu šajā hobijā, lai gan jāatzīst, ka katrs no LATLUG biedriem var lepoties ar saviem unikālajiem komplektiem un zināšanām “saliekamo šedevru” veidošanā.

Mārcis, pastāsti, kā radās ideja par klubu, kas jūs vieno un vai jums ir sava “radošā bāze”?

Viss sākās 2013. gadā sociālo tīklu un blogu pieaugošās popularitātes laikā, kad daudzi LEGO meistari sāka publicēt savus darbus un iegādātos komplektus internetā. Tajā pašā laikā pats LEGO uzņēmums sāka iedziļināties interneta mārketingā un pamanīja, ka Baltijas valstīs vienkārši nav nopietnu fanu klubu, lai gan Eiropā tā bija jau sena tradīcija. Fanu klubi bieži vien ir svarīgs atbalsts oficiāliem pasākumiem. Tā savijas kopā kontakti un radās LATLUG – Latvian LEGO Users Group (Latvijas LEGO lietotāju grupa).

Latvijā ir arī citas biedrības, taču to nav tik daudz un bieži vien tas ir saistītas ar robotiku, piemēram, uz kādas izglītības iestādes bāzes. LATLUG nenodarbojas ar robotiku, tas ir cits virziens. Mūsu klubs atrodas Rīgā, kur mums ir telpas LEGO salikšanai un uzglabāšanai.

Vai tu varētu nosaukt lielākos pasākumus ar LATLUG kluba piedalīšanos?

Esam ikgadēji viesi Rīgas “Toyota” velomaratonā, piedalāmies pilsētas svētkos (Jūrmala, Valmiera un citur), kospleja un hobiju festivālos Unicon un Wintercon. Pie mazākiem pasākumiem var minēt dažādas meistarklases grupām un organizācijām, piemēram, IKEA.

Vai tā ir taisnība, ka LEGO joprojām ir tikpat populārs kā pirms 20-30 gadiem? Šķiet, ka ir noticis “paaudžu pavērsiens”, un daudzi pieaugušie ar to nodarbojas ļoti nopietni?

Jā, tagad bērni vairāk laika pavada pie datora, savukārt cilvēki, kas vecāki par 30 gadiem, vēlas tiešo saziņu, “kontaktu hobiju”. LEGO labi izjūt tendences, un mūsdienās tiek ražots milzīgs skaits komplektu, kuri bija populāri pirms vairākiem gadu desmitiem. Šī ir jauna mērķauditorija, akcents uz nostalģiju.

Cilvēki, kuri aizraujas ar LEGO, kas viņi ir? Vai mēs varam teikt, ka tie ir cilvēki ar tehnisku domāšanu?

Nav obligāti, lai gan mans personīgais piemērs tieši to arī demonstrē, jo darbā es komplektēju dažādus mehānismus. Iespējams, LEGO pat zināmā mērā padara mani par efektīvāku darbinieku. Varu droši teikt, ka šis hobijs ir ļoti izplatīts programmētāju un IT jomas cilvēku vidū, tiem, kuriem ir attīstīta analītiskā domāšana un kuriem patīk kārtība, pareiza darbību secība. Un, protams, dažiem cilvēkiem vienkārši patīk “izslēgt smadzenes”, atpūsties un dot brīvību savām rokām un iztēlei.

Cik dārgs ir šis hobijs? Un vai vecajiem komplektiem ir kolekcionējama vērtība?

Jā, tas nav lēts hobijs. Un tas daļēji izskaidro, kāpēc ir tik liels pieaugušo legomānu skaits. Daži lielie komplekti var izmaksāt līdz 1000 eiro. Tajā pašā laikā kolekcionēšanas elements pastāv un aktīvi attīstās. Fakts ir tāds, ka LEGO komplekti parasti tiek pārdoti ne ilgāk kā 2-3 gadus – tirāža ir ierobežota. Tas rada papildu vērtību – pēc desmit gadiem šāds objekts jūsu plauktā manāmi kļūs dārgāks. Daudzi cilvēki apzināti pērk LEGO kā ieguldījumu.

Kā piemēru var minēt Star Wars sēriju, kas bieži vien ir kolekcionāru redzeslokā. It īpaši, ja runa ir par minifigūrām (cilvēciņu figūrām), kas ieņem atsevišķu nišu.

Vai jūsu klubam ir kāds īpašs virziens? LATLUG vairāk nodarbojas ar konkrētu komplektu vākšanu, ar savām radošajām idejām vai ko citu?

Var teikt, ka vairāk nekā puse dalībnieku nodarbojas ar gatavu komplektu vākšanu, bet pārējie, pārsvarā, izdomā kaut ko paši. Starp citu, vēl nesen LEGO uzņēmums regulāri organizēja lielus radošus konkursus ar labām balvām. Man pašam 2015. gadā izdevās uzvarēt vienā no tādām sacensībām. Sadarbībā ar koncernu Mercedes-Benz tika rīkots konkurss “Build the Future” un man izdevās ieņemt pirmo vietu ar savu Mercedes-Benz Phoenix 2045 custom modeli – tagad tas ir apskatāms Inženieru arsenāla.

Ko jūs varētu izcelt pašreizējā LATLUG izstādē Daugavpils Tehnikas un industriālā dizaina centrā? Uzmanības vērts ir ne tikai pusotru metru lielais Titāniks, vai nē?

Protams, piemēram, melnais Ford Mustang Hoonicorn pēc pasaulslavenā LEGO superauto dizainera Lačlana Kamerona (Lachlan Cameron) gatavām instrukcijām. Ik pēc pāris mēnešiem viņš nāk klajā ar jaunu dizainu automašīnām, kas uzreiz kļūst par iekārojamo komplektēšanas objektu.

Tāpat ievērības cienīgs ir lielais Liebherr R 9800 ekskavators (64x40x28 cm), kuram ir veikti vairāki “jauninājumi”. Šim vadāmajam modelim ir nepieciešama ilga un rūpīga konstruēšana, un es gadiem ilgi gaidīju, kad LEGO izlaidīs vienu svarīgu detaļu, lai šis ekskavators varētu virzīties uz priekšu.

 

Mārcis, vai tev personīgi ir sapnis salikt ko grandiozu?

Mani pēdējā laikā ļoti interesē supermašīnu tēma un tagad es strādāju pie Porsche 935/78 modernā modeļa “Moby Dick”, kas ir leģendārs sacīkšu auto. Es to vācu kopā jau kādus četrus gadus (smejas). Šis ir pusmetra skaistulis, kuram nepieciešama rūpīga pieeja.

Ko tu novēlētu “Inženieru arsenālam”?

Novēlu būt neatlaidīgiem, radošiem un nedaudz slinkiem, lai vienmēr nāktu prātā ģeniālas idejas darbu vienkāršošanai un realizācijai!

Interesanti fakti:

LATLUG biedriem pieder aptuveni 200-300 tūkstoši LEGO gabaliņu, katrs legomāns tās sašķiro pēc sava principa.

Lietuvā un Igaunijā ir līdzīgi LEGO klubi ar līdzīgiem nosaukumiem: EstLUG un LitLUG.

Jaunu LEGO objektu būvēšana dažiem ir labs ienākumu avots. Šādu modeļu montāžas instrukcijas var maksāt līdz 20 USD.

LEGO gradācijas pēc vecuma kategorijām: Duplo (0-5 gadi), Lego Classic un Juniors (4-7 gadi), oriģinālās sērijas Friends, System, City, Heroes (5-12 gadi) un Technic vai Creator komplekti (12+ gadi) . Vismodernākajiem modeļiem ir funkcionālas daļas, radio vadība un tie var pārvietoties.

Informācija: “Inženieru Arsenāls”